اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران تقریبا حدود یک دهه است که فراگیر شده. اگه خاطرتون باشه در دوران تحصیل یک‌سری از معلم‌ها خیلی تاثیرگذار بودن و تقریبا هر چیزی که می‌گفتن برای ما ارزشمند بود و ما ازشون تاثیر می‌گرفتیم. در فضای اجتماعی الان هم به‌همین شکله، هستن کسایی که تاثیر زیادی روی رفتار دیگران دارن.

افراد تاثیرگذار (Influencer Marketing) یا اینفلوئنسرها رو خیلی از ماها این روزها داریم دربارشون می‌شنویم و این کلمه برامون آشناست. اگه مختصر بخوایم در مورد این افراد توضیح بدیم، اینها کسایی هستن که در یک زمینه خاص تجربه دارن و یه جورایی محبوبیت زیادی هم بین افراد جامعه پیدا کردن. به‌طوری که افراد زیادی به‌صورت جدی اون‌ها رو دنبال میکنن. تجربه اون‌ها می‌تونه در زمینه سفر، سرگرمی، آشپزی و خیلی چیزهای دیگه باشه. اما یادمون باشه به واسطه همون تجربه و محبوبیتی که دارن اینفلوئنسر شدن.

اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام یعنی این افراد معروف یا بهتره بگیم این افراد محبوب در اینستاگرام اومدن و بازاریابی انجام میدن. مثلا شما یه محصولی دارید، این فرد سرشناس کالا یا محصول شما رو تبلیغ میکنه. با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته، اینفلوئنسر مارکتینگ ده برابر بیشتر از سایر رسانه‌های دیجیتال بازگشت سرمایه داره. وقتی یه شخص مشهور یه محصول یا خدمت رو معرفی می‌کنه، واکنش مثبتی نسبت به اون تبلیغ اتفاق می‌افته.

حالا که متوجه شدید اینفلوئنسر کیه، بریم سراغ اینکه چه جوری بتونیم یه اینفلوئنسر مارکتینگ خوب برای محصول یا خدمتون داشته باشیم.

اول یه سوال رو جواب بدیم. اصلا چرا اینفلوئنسر مارکتینگ؟ برای اینکه، این مدل تبلیغات اینستاگرام به‌خاطر محبوبیت خود اینستاگرام بین ایرانی‌ها، بیشتر جواب میده. به‌طوری که بین 25 تا 30 میلیون ایرانی دارن از اون استفاده می‌کنن. دسترسی راحتی به این شبکه اجتماعی دارن و فیلتر هم نیست. اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خوب می‌خواید داشته باشید، حتما تو این زمینه باید تحقیق کنید. شما باید دنبال اینفلوئنسری باشید که با توجه به نوع محصول و خدمات براتون بازخورد خوبی داشته باشه. در ضمن اون شخص مرتبط با نوع تبلیغ شما باشه.

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

درباره اینفلوئنسر مارکتینگ چه سوالاتی پرسیده شود؟

اگر مستقیم یک اینفلوئنسر رو پیدا کردید و باهاش تماس گرفتید، حتما یه سری سوالات رو ازش بپرسید. اینکه تا به حال تبلیغ محصول یا خدمت مشابه شما انجام داده؟ اگه انجام داده بازخوردش چه جوری بوده. اگه انجام نداده، آیا دوس داره برای شما تبلیغ بره؟ درباره نرخ تبلیغ حتما ازش بپرسید و اینکه قرار هست چه جوری تبلیغ رو انجام بده. مدت زمان تبلیغ و اینکه کجاها منتشر میشه هم حتما سوال کنید. به نظر ما بهترین کار اینه که اطلاعات insights پیج اینفلوئنسر را درخواست کنید؛ چراکه اطلاعات کاملی از قبیل، درصد جنسیت، درصد سن و سال، لوکیشن، تعداد بازدید از پست و استوری بهتون میده.

اگر هم مستقیم دسترسی به یک اینفلوئنسر نداشتید (که اصولا هم ندارید چون کسانی هستند که کار هماهنگی تبلیغات اونا رو انجام میدن) و از نظر ما چه بهتر، چون راحت‌تر می‌تونید اطلاعات کسب کنید و همه سوالات بالا رو از اون شخص بپرسید. فقط یادتون باشه کیفیت را فدای تعداد فالوور نکنید. بالا بودن فالوور دلیل بر خوب بودن یک پیج نیست، مهم بازخوردیه که قراره از تبلیغ بگیرید. همون‌طور که می‌دونید تولید محتوا تبلیغ شما سمت خود اینفلوئنسر و مدیر برنامه هاشه، پس نگرانی بابت تولید محتوا نباید داشت. شخص اینفلوئنسر خودش میدونه که چطور با مخاطباش ارتباط برقرار کنه و چه محتوایی، بازخورد مناسب‌تری داره.

نحوه توزیع محتوا اینفلوئنسرها

اصولا اینفلوئنسرها تبلیغ رو به چند شکل در اینستاگرام پخش می‌کنن. یا بر اساس ارسال پست دائمی یا موقته که برای پست موقت حتما باید تعداد روز رو ازشون بپرسید، یا اینکه از تبلیغات استوری اینستاگرام استفاده می‌کنن. برخی از این افراد از لایو هم استفاده می‌کنن که برای لایو باید حتما از چند روز قبل برنامه‌ریزی داشته باشه و حتما باید اطلاع رسانی بشه. مهمترین کاری که باید انجام بدین اینه که از این فرصت استفاده کنین و با یه برنامه مشخص نهایت سود رو از این تبلیغ ببرین. سعی کنید در جاهای دیگه هم هم‌زمان تبلیغ داشته باشین.

از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید. اگر می‌خواید تصاویر یا ویدیو شما به مخاطب خاص شما بهتر و راحت‌تر نمایش داده بشه، هشتگ‌ها رو جدی بگیرید. دو یا سه هشتگ رو در پایین کپشن بذارید، مابقی رو داخل کامنت اضافه کنید.

به کسب و کارای مشابه که مثل شما پست و استوری می‌ذارن توجه کنید. از هشتگ‌هایی که بازخورد خوبی داشته استفاده کنید. تو این زمینه از تاپ هشتگ‌های خود اینستاگرام هم می‌تونید ایده بگیرید.

اگر کسب و کار شما کوچیکه، حتما از اینفلوئنسرهایی استفاده کنید که اندازه کسب و کار شما باشن. یعنی از سلبریتی‌ها و مگا اینفلوئنسرها استفاده نکنید.

از ابزارایی برای تحلیل استفاده کنید که قابل ردیابی باشن. مثلا از یه لینک صفحه سایتتون استفاده کنید که بعدا بشه تحلیل کرد که چند نفر وارد صفحه شدن. به لایک و کامنت بسنده نکنید، چون ممکنه فیک باشه. گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای این تحلیل‌هاست.

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسرهای ایرانی

از بین بازیگرا مهناز افشار، محمدرضا گلزار، بهنوش طباطبایی، سحر قریشی، بهنوش بختیاری و… محبوبیت زیادی دارن.

از بین ورزشکارا علی دایی، علی کریمی، سعید معروف، فرهاد مجیدی و… محبوبیت زیادی دارن. در آخر اگر دوست داشتید، ما در این زمینه می‌تونیم به شما مشاوره رایگان بدیم.

پاسخی بگذارید

بستن منو
Call Now Buttonهمین حالا تماس بگیرید